Jak výrazně zlepšit kvalitu života?

02.05.2021

V dnešní době není těžké ztratit radost z prožívání každého dne, když se život řítí jako na horské dráze a povinností přibývá s každým dalším rokem. Někdy mám dojem, že život je jako cesta superrychlým vlakem, kdy se obrazy za oknem míhají tak rychle, že je ani nepoznáme, a účastníci cesty si vyměňují jednotlivé stanice na trase cesty zvané Život.

Úvodní obrázek. Foto: Shutterstock.com
Úvodní obrázek. Foto: Shutterstock.com

V takovém světě je o to více nutné usilovat o kvalitu vlastního života. Každý z nás může udělat mnoho věcí pro to, aby denně prožíval více radosti. A co je důležitější, radosti, naplnění a spokojenosti můžete dosáhnout tak jednoduše, že změníte své myšlenky a způsob jednání. Existuje několik jednoduchých věcí, které můžeme zavést hned a které výrazně změní kvalitu vašeho života.

Nejdůležitější, je naučit se žít vědomě.

Mysl, která se bojí, nevytvoří nic tvůrčího. (Konfucius)

Vědomí neboli vědomý život má mnoho rozměrů. Vědomý člověk rozumí sám sobě, svému místu ve světě, dokáže pochopit ty, kteří jsou úplně jiní, mají jiné hodnoty, chovají se jinak než my. Vědomý člověk zavrhl strach a žije naplno.

Jak začít žít vědoměji?

Už to, že se vám v hlavě rodí taková otázka, znamená, že jste již vstoupili na cestu vědomého života.

Krok 1 Bdělost - Přítomnost - Vipassana

Vipassana je jednou z nejstarších meditačních technik v Indii. Před více než 2500 lety ji objevil Gotama Buddha, který ji vyučoval pod názvem UMĚNÍ ŽÍT. Cílem této techniky je osvojit si umění vidět věci takové, jaké jsou, a odstranit z mysli a ducha všechny nečistoty. Výsledkem je nejvyšší štěstí, jehož zdrojem je osvobození, pocit svobody od všech břemen, která nás dosud tížila. Vipassana je způsob transformace, kterou můžeme uskutečnit sami v sobě prostřednictvím bdělé pozornosti. Techniku všímavosti, stejně jako můžeme říci o vipassaně, se lze naučit, a co je důležitější, stojí za to se ji naučit. Pro začátek doporučuji knihu s názvem "Mahámudra a vipassana Bdělé vědomí: Instrukce k retreatu".

Krok 2 Vědomé uvolnění stresu

Když jsme ve stresu, rozrušení, nedokážeme myslet a jednat moudře. Přemíra pracovních a rodinných povinností, přemíra nových zážitků, poznatků a podnětů, kterým jsme denně vystaveni, způsobuje, že stále více lidí propadá frustraci, depresi, hněvu nebo apatii. V takovém citovém rozpoložení nejsme schopni udělat nic dobrého ani pro sebe, ani pro druhé. Pokud nám tedy záleží na sobě a na našem životě, chceme, aby byl šťastný, měli bychom se naučit zvládat různé druhy emocí. Někteří lidé radí, abychom si v takových chvílích našli místo, kde se můžeme vykřičet. Osobně nejsem zastáncem této metody. Myslím, že pouhým křikem naše problémy, které nás trápí, nezmizí, nevyřeší se. Je to, jako když žena křičí při porodu, ale porod nebolí o nic méně. Místo toho, křiku třeba vědomě dýchat.

Je to tak jednoduché? Ano!

Vědci vypozorovali, že v situacích nervozity a stresu člověk dýchá mnohem rychleji a mělčeji. Právě v takových chvílích, kdy cítíme příliv negativních emocí, se můžeme vědomě nadechnout, zhluboka dýchat a pomalu vypouštět vzduch. Tento způsob dýchání vás automaticky zklidní, protože fyziologicky jsme uzpůsobeni tak, že se při klidném, hlubokém a vyrovnaném dýchání se nemůžeme rozrušit.

Už jste se naučili pozorně sledovat život, své tělo, své reakce a ostatní lidi. Naučili jste se také vědomě pracovat s negativními emocemi. To je na začátek docela dost. Dnešek je tedy jen dalším krokem k lepšímu životu.

Krok 3 Proměňte práci na zábavu

Už slyším protesty těch, kteří berou pracovní povinnosti velmi vážně. Práce není zábava. V životě jsem neslyšel větší nesmysl. Práce by měla být zábavou, a to zábavou dobrou. Práce tvoří většinu vašeho života. Chcete ho prožít smutně, naštvaně, nespokojeně? Moje výzva k zábavě neznamená, že byste neměli brát práci vážně. Jenže vážně neznamená s vážnou tváří, ale zodpovědně. Můžete mít smysl pro humor, můžete žertovat a zároveň dělat velmi vážnou práci. Práci můžete dělat dobře jen tehdy, když ji máte opravdu rádi, když v ní trávíte čas příjemně a s radostí. Práce není otroctví, i když se většina z nás chová, jako by otroky byla. Děláme to, co se nám nelíbí. Děláme to špatně, nekvalitně, bez citového zaujetí a bez pocitu uspokojení. V průběhu let se v nás hromadí hněv a my se stáváme zahořklejšími a ztrácíme životní energii.

Princové z pohádky vymřeli před tisíci lety, ti, kteří zůstali, jsou za sedmero horami a sedmero...

Nečekejte, že se něco zázračného stane samo od sebe. Nejprve se vědomě podívejte na to, co děláte profesně, co děláte ve svém takzvaném volném čase a jak se vypořádáváte se vším, co ve vás vyvolává hněv.

Nejnovější články

Přečtěte si jako první, co je nového
 

Tento článek se nepsal snadno, ale měl by si ho přečíst každý, protože se týká každého z nás. Toto téma je příliš široké, než aby se dalo zúžit na jednu stránku, a příliš smutné, než aby se dalo vyjádřit slovy, proto se zaměříme jen na jednu část příběhu - kdo trpí pro vaši krásu?

Zajímalo vás někdy, co se děje s krémem, který si každé ráno a večer nanesete na obličej? Průměrná žena ve vyspělých zemích spotřebuje 1 kg rtěnky ročně a více než 20 různých kosmetických přípravků denně, které nezůstávají na pleti. Téměř 2/3 složek kosmetických přípravků se vstřebávají do krevního oběhu a mohou ovlivnit funkci vnitřních orgánů.

Pravidelné, důkladné a především správné čištění je nejdůležitějším faktorem pro krásnou a zdravou pleť. Pouze výběrem správného přípravku pro péči o pleť můžeme dosáhnout správného udržení zdravého fyziologického stavu pleti.

Mají výraznou chuť, propracovaný tvar a nabízejí spoustu možností pro kreativitu. Recepty s chřestem jsou stále silnější! Především díky rostoucí fantazii kuchařů a otevřenosti novým produktům z celého světa. V následujícím textu uvádím několik způsobů přípravy této jarní pochoutky.

Jakmile přijde léto, každý chce vypadat krásněji, protože slunce bohužel odhalí všechny nedokonalosti pleti. Pak jsou všechny skvrny, chloupky, zabarvení a další tělesné nedokonalosti viditelnější a my se jich chceme ještě více zbavit.