Jak výrazně zlepšit kvalitu života?

02.05.2021

V dnešní době není těžké ztratit radost z prožívání každého dne, když se život řítí jako na horské dráze a povinností přibývá s každým dalším rokem. Někdy mám dojem, že život je jako cesta superrychlým vlakem, kdy se obrazy za oknem míhají tak rychle, že je ani nepoznáme, a účastníci cesty si vyměňují jednotlivé stanice na trase cesty zvané Život.

Úvodní obrázek. Foto: Shutterstock.com
Úvodní obrázek. Foto: Shutterstock.com

V takovém světě je o to více nutné usilovat o kvalitu vlastního života. Každý z nás může udělat mnoho věcí pro to, aby denně prožíval více radosti. A co je důležitější, radosti, naplnění a spokojenosti můžete dosáhnout tak jednoduše, že změníte své myšlenky a způsob jednání. Existuje několik jednoduchých věcí, které můžeme zavést hned a které výrazně změní kvalitu vašeho života.

Nejdůležitější, je naučit se žít vědomě.

Mysl, která se bojí, nevytvoří nic tvůrčího. (Konfucius)

Vědomí neboli vědomý život má mnoho rozměrů. Vědomý člověk rozumí sám sobě, svému místu ve světě, dokáže pochopit ty, kteří jsou úplně jiní, mají jiné hodnoty, chovají se jinak než my. Vědomý člověk zavrhl strach a žije naplno.

Jak začít žít vědoměji?

Už to, že se vám v hlavě rodí taková otázka, znamená, že jste již vstoupili na cestu vědomého života.

Krok 1 Bdělost - Přítomnost - Vipassana

Vipassana je jednou z nejstarších meditačních technik v Indii. Před více než 2500 lety ji objevil Gotama Buddha, který ji vyučoval pod názvem UMĚNÍ ŽÍT. Cílem této techniky je osvojit si umění vidět věci takové, jaké jsou, a odstranit z mysli a ducha všechny nečistoty. Výsledkem je nejvyšší štěstí, jehož zdrojem je osvobození, pocit svobody od všech břemen, která nás dosud tížila. Vipassana je způsob transformace, kterou můžeme uskutečnit sami v sobě prostřednictvím bdělé pozornosti. Techniku všímavosti, stejně jako můžeme říci o vipassaně, se lze naučit, a co je důležitější, stojí za to se ji naučit. Pro začátek doporučuji knihu s názvem "Mahámudra a vipassana Bdělé vědomí: Instrukce k retreatu".

Krok 2 Vědomé uvolnění stresu

Když jsme ve stresu, rozrušení, nedokážeme myslet a jednat moudře. Přemíra pracovních a rodinných povinností, přemíra nových zážitků, poznatků a podnětů, kterým jsme denně vystaveni, způsobuje, že stále více lidí propadá frustraci, depresi, hněvu nebo apatii. V takovém citovém rozpoložení nejsme schopni udělat nic dobrého ani pro sebe, ani pro druhé. Pokud nám tedy záleží na sobě a na našem životě, chceme, aby byl šťastný, měli bychom se naučit zvládat různé druhy emocí. Někteří lidé radí, abychom si v takových chvílích našli místo, kde se můžeme vykřičet. Osobně nejsem zastáncem této metody. Myslím, že pouhým křikem naše problémy, které nás trápí, nezmizí, nevyřeší se. Je to, jako když žena křičí při porodu, ale porod nebolí o nic méně. Místo toho, křiku třeba vědomě dýchat.

Je to tak jednoduché? Ano!

Vědci vypozorovali, že v situacích nervozity a stresu člověk dýchá mnohem rychleji a mělčeji. Právě v takových chvílích, kdy cítíme příliv negativních emocí, se můžeme vědomě nadechnout, zhluboka dýchat a pomalu vypouštět vzduch. Tento způsob dýchání vás automaticky zklidní, protože fyziologicky jsme uzpůsobeni tak, že se při klidném, hlubokém a vyrovnaném dýchání se nemůžeme rozrušit.

Už jste se naučili pozorně sledovat život, své tělo, své reakce a ostatní lidi. Naučili jste se také vědomě pracovat s negativními emocemi. To je na začátek docela dost. Dnešek je tedy jen dalším krokem k lepšímu životu.

Krok 3 Proměňte práci na zábavu

Už slyším protesty těch, kteří berou pracovní povinnosti velmi vážně. Práce není zábava. V životě jsem neslyšel větší nesmysl. Práce by měla být zábavou, a to zábavou dobrou. Práce tvoří většinu vašeho života. Chcete ho prožít smutně, naštvaně, nespokojeně? Moje výzva k zábavě neznamená, že byste neměli brát práci vážně. Jenže vážně neznamená s vážnou tváří, ale zodpovědně. Můžete mít smysl pro humor, můžete žertovat a zároveň dělat velmi vážnou práci. Práci můžete dělat dobře jen tehdy, když ji máte opravdu rádi, když v ní trávíte čas příjemně a s radostí. Práce není otroctví, i když se většina z nás chová, jako by otroky byla. Děláme to, co se nám nelíbí. Děláme to špatně, nekvalitně, bez citového zaujetí a bez pocitu uspokojení. V průběhu let se v nás hromadí hněv a my se stáváme zahořklejšími a ztrácíme životní energii.

Princové z pohádky vymřeli před tisíci lety, ti, kteří zůstali, jsou za sedmero horami a sedmero...

Nečekejte, že se něco zázračného stane samo od sebe. Nejprve se vědomě podívejte na to, co děláte profesně, co děláte ve svém takzvaném volném čase a jak se vypořádáváte se vším, co ve vás vyvolává hněv.

Nejnovější články

Přečtěte si jako první, co je nového
 

Nedávný výzkum prokázal významnou roli tělesné výchovy při učení a zapamatování, stejně jako důležitost pohybu pro vývoj studentů. Neuroedukace tak získala klíčovou roli v přípravě učitelů, která jim umožňuje přizpůsobit tělesná cvičení neurologickému vývoji.

Vyhnout se klíšťatům je možné pomocí domácích a přírodních prostředků, které jsou užitečné zejména u štěňat, protože u nich se nedoporučuje používat drsné chemické prostředky k odstranění parazitů, jako jsou klíšťata nebo blechy.

Akné je kožní onemocnění, ke kterému dochází, když se vlasové folikuly ucpou tukem a odumřelými kožními buňkami. Způsobuje bílé a černé tečky nebo pupínky. Akné se nejčastěji vyskytuje u dospívajících, i když postihuje lidi všech věkových kategorií.

Velká či malá, skrytá či odhalená ňadra jsou předmětem obdivu, který nepřestává vzrušovat mužskou představivost, a o velikosti ženských prsou se diskutuje stejně často jako o velikosti penisu.

"Čtyři dohody" je kniha Dona Miguela Ruize a je to pravděpodobně jedna z nejsmysluplnějších a nejpodstatnějších knih, které jsem četl. Je to dáno především tím, že samotná kniha má neuvěřitelných 70-80 stran. Věci jsou podány stručně a přehledně, bez zbytečných výplní a slovíčkaření. Nyní se budu snažit zprostředkovat poselství Dona Miguela Ruize...

Vysoký krevní tlak může být u obézních lidí smrtelný. Dlouhodobá studie prokázala to, co odborníci již dlouho tušili: vysoký krevní tlak je klíčem ke zvýšení rizika infarktu a mrtvice u obézních lidí.