Zavádění neuroedukace do tělesné výchovy

16.07.2021

Nedávný výzkum prokázal významnou roli tělesné výchovy při učení a zapamatování, stejně jako důležitost pohybu pro vývoj studentů. Neuroedukace tak získala klíčovou roli v přípravě učitelů, která jim umožňuje přizpůsobit tělesná cvičení neurologickému vývoji.

Neuroedukace. Foto: Shutterstock.com
Neuroedukace. Foto: Shutterstock.com

Tento význam vychází z přínosů, které přináší pěti dimenzím zdraví (duševní, tělesné, emocionální, vnitřní a sociální), které se vzájemně ovlivňují a nelze je od sebe oddělit.

Přínos fyzické kondice pro studenty, a to jak z hlediska studijních výsledků, tak z hlediska osobního rozvoje, vede k nutnosti vzdělávat učitele prostřednictvím kurzů v oblasti vzdělávání.

Tímto způsobem budou schopni pochopit, které mozkové mechanismy převládají v učení, paměti, jazyce, smyslových a motorických systémech, pozornosti a emocích, stejně jako vliv prostředí.

Co je to neuroedukace?

Než začneme tento pojem spojovat s tělesnou výchovou, je důležité znát význam neuroedukace. Je to obor, který analyzuje vývoj a funkce nervové soustavy ve vztahu k učení. Z tohoto důvodu vkládá vzdělávání svou vizi do studia neurověd.

Jeho hlavním cílem je zlepšení a posílení paměti a postupů učení.

Jak tělesná výchova ovlivňuje učení?

Bylo prokázáno, že osvojování pohybových znalostí zvyšuje motorické učení ve třídě ze tří důvodů:

  • Zvyšuje a zlepšuje proces zapamatování a dlouhodobého zapamatování informací.
  • Žáci bez ohledu na věk se mohou učit prostřednictvím motorického učení.
  • Spojení mezi tělem a mozkem se stává zásadním.

Neuroedukace má přínosy tělesné výchovy, včetně tělesné, duševní, behaviorální, emocionální a získávání hodnot.

K tomu dochází proto, že náš mozek vylučuje různé látky, které ho při fyzickém cvičení strukturálně a funkčně upravují, včetně některých neurotransmiterů, které fixují paměť.

Stejně tak výzkum ukázal, že po fyzické aktivitě se zvyšuje schopnost uchovávat si vzpomínky a zároveň se zvyšuje hladina proteinů přítomných v nervovém systému, což umožňuje rozvoj neuronů a podporuje nárůst neuronálních spojení díky učení se souvislostem.

Tělesná výchova navíc snižuje míru úzkosti a stresu a zároveň zvyšuje množství kyslíku a krve v mozku, díky čemuž mozek pracuje rychleji.

Tipy pro zavedení ve třídě

  • Učitel by měl vést řízenou aktivitu.
  • Vytvářejte malé výzvy mezi třídami.
  • Vytvořte si časový rozvrh pro obsah a udělejte z něj rutinu. Například: pondělí koordinační cvičení, úterý rekreační hry, středa ohebnost, čtvrtek vytrvalost a pátek síla a motorika.
  • Rozdělte ji na části: úvodní v délce pěti minut, hlavní v délce dvaceti minut a závěrečnou v délce pěti minut.
  • Vytvořte pracovní listy s názvem aktivity, cílem a vývojem, rozdělené podle různých typů cvičení navržených v bodě tři.
  • Vytvořte si postup a denní rutinu. Pokud například každý den vykonáváte dvanáct činností, měly by být čtyři z nich zahrnuty do 30 minut fyzické aktivity.

Cvičení pohybové aktivity a začlenění neuroedukace do výuky by měl být cíl, neboť jeho smyslem je přispět k začlenění zdravých návyků a zlepšení pěti dimenzí zdraví, včetně emočního zdraví, které se vyučuje individuálně a specificky ve třídě.

Nejnovější články

Přečtěte si jako první, co je nového
 

Společnost COLORCODE, založená v roce 2008 v Jižní Koreji, prodává na našem trhu kosmetiku se značkou TERRAZEN prostřednictvím svého dooc. Pokud máte zájem o koupi této kosmetiky a hledáte recenze a zkušenosti těch, kteří si již značku TERRAZEN zakoupili, jste na správném místě.

Unavené oči mohou být důsledkem dlouhého čtení, práce na počítači nebo používání mobilních zařízení. Můžete vyzkoušet následujících 7 cviků, které uvolní a posílí vaše oční svaly.